

Soyut (abstre) fotoğraf, fotoğraf makinesinin dünyayı doğrudan temsil edici rolünü bir kenara bırakıp; biçim, ton, doku ve rengin kendi başına anlam ürettiği görüntüler yaratır. Konuyu tanınamaz hâle getirmek için makro çekim, uzun pozlama, fotogram, kimyasal müdahale ya da sayısal manipülasyon gibi tekniklerden yararlanılır. Bu yaklaşım, nesnenin “kendisi”nden çok, onda tetiklenen duygu ve düşüncelere odaklanır. en.wikipedia.orgtheartstory.org
Dünyadan Öne Çıkan Soyut Fotoğrafçılar
Fotoğrafçı | Kullanılan Kamera / Teknik | İkonik Eser & Yöntem | Kısa Açıklama |
---|---|---|---|
Man Ray (ABD/Fransa) | Rayograph’lar kamera kullanmadan fotogram tekniğiyle üretildi. Çekimli işlerinde 4×5 view camera ve 35 mm Leica da kullandı. moma.org | Rayograph (1922) | Nesneleri doğrudan ışığa duyarlı kâğıda yerleştirip maruz bırakarak negatif-pozitif ilişkisini ters yüz etti; objelerin silüetleri röntgenvari biçimde ortaya çıkar. moma.org |
László Moholy-Nagy (Macaristan/ABD) | Bauhaus yıllarındaki fotogramlarında kamera yok; sokak fotoğraflarında erken Leica 35 mm’yi savundu. metmuseum.org | Photogram (1920’ler) | Üst üste bindirilmiş şeffaf/opak nesneler, ışık-gölge katmanları ve çizgileriyle “Yeni Görüş”ü simgeler. smarthistory.org |
Aaron Siskind (ABD) | Rolleiflex 2¼” (6×6 cm) çift lensli refleks kamera. art.nelson-atkins.org | Chicago 30 (1952) | Soyulmuş boya, yırtık afiş ve asfalttaki çatlakları yakın plan çekerek resimsel lekeler üretir; siyah-beyazın grafik gücünü vurgular. artic.edu |
Wolfgang Tillmans (Almanya) | “Freischwimmer” serisinde tamamen kamera-sız; renkli fotokâğıdı elde tutulan ışık kaynaklarıyla doğrudan ışıl işlemden geçirir. collecteurs.com | Freischwimmer 26 (2003) | Kâğıt üzerinde dalga gibi akan ince ışık çizgileri bedensel/organik çağrışımlar yaratır; 3-4 metrelik dev baskılarla mekâna taşar. |
Uta Barth (Almanya/ABD) | 1990’larda 35 mm SLR film, 2000’lerde dijital DSLR; bilinçli flu odak. api.pageplace.de | Ground (1994-97) & white blind (bright red) (2002) | Netliğin arka plana kaydırılmasıyla bakanı “görme eyleminin” öznesi yapar; hafıza ve algı üzerine görsel deneyler. tanyabonakdargallery.com |
Barbara Kasten (ABD) | 4×5 ve 8×10 view camera; stüdyoda prizma, ayna ve neon ışıklarla “Construct” sahneleri. barbarakasten.net | Construct XV-A (1983, ör.) | Renkli jel filtreli ışık, cam ve metal düzlemleriyle fotoğraf-heykel arası soyut mekânlar kurar. |
Minor White (ABD) | Zeiss Ikonta B (katlanır 120/35 mm) ve sonrasında 4×5 view camera; Zona Sistemi uygulayıcısı. artmuseum.princeton.edu | Cobblestone House (1958) | Taş cepheden alınmış yakın plan, ton zenginliği ve metaforik anlatımıyla ruhsal bir “iç manzara” sunar. moma.org |